Skip to content

Благодарим, Мари Кондо! Пазарът за препродажба се разраства повече от този на “бързата мода”

  • 3 min read

Мари Кондо ни вдъхнови да изхвърлим всички предмети, които не донасят радост в живота ни, предизвиквайки процъфтяването на пазара за препродажба. Колко голяма е индустрията, която натрупва капитал от стоки втора употреба? Модната индустрия разкрива открито, че този пазар е на стойност $24 млрд., като се очаква да се удвои до $51 млрд. до 2024 г.

Докладът за препродажба 2019, във връзка с GlobalData, анализира тенденциите и движещите сили, които тласкат този сектор. Изследователите са установили, че през 2018 г. 56 милиона жени са закупили продукти втора употреба, което представлява увеличение с 12 милиона нови купувачи от втората половина на годината. Но това не е всичко: 51% от купувачите на продукти, които се препродават, планират да харчат не по-малко пестеливо през следващите пет години.

дрехи second hand марки-шопинг

Последните няколко години на растеж на пазара за препродажба бяха движени от първите/новите клиенти, но сега започнаха да се появяват скептици. Клиентът за препродажба вече не е нишова група – такъв клиент е всеки.

Докладът съобщава, че увеличаването на растежа може да бъде съотнесено към милениалите и поколението Z, които приемат употребявани стоки 2,5 пъти по-бързо от средностатистическия потребител. Това отчасти се дължи на факта, че предпочитат да носят най-новите навлезнали в модата стилове, което означава, че краткотрайната мода от последния сезон бързо се утаява през цикъла на спестовността. Според доклада, точно затова продуктите втора ръка, наемите и абонаментите са трите най-бързо развиващи се категории на пазара за стоки на дребно.

Както съобщава Fast Company, милениалите зависят от уебсайтове за продукти втора ръка за да поддържат гардеробите си. Те започват като нови купувачи, ползващи се с отстъпка от дизайнерски артикули, докато в крайна сметка не се уморят и не препродадат продукта. След това взимат спечелените пари и ги насочват към, да кажем, Neiman Marcus, където купуват нов продукт от по-висок клас. След като хората от тяхната социална група са ги видели достатъчно пъти, те го препродават.

И процесът се повтаря. (В известен смисъл те научават повече за инвестициите, амортизацията и запазването на стойността, но в контекста на дизайнерската мода.) Смята се, че мнозина са повлияни от Instagram, където усещат, че могат да покажат стил или да се “заявят” един или два пъти преди да “пенсионират” даден продукт.

Докладът разкрива и това:

  • Тъй като потребителите участват в пазара на препродажби, те вече притежават средно по-малко от 28 продукта, отколкото преди две години.
  • През последните три години пазарът за препродажба се разрастна 21 пъти по-бързо от търговията с дрехи.
  • 72% от купувачите на продукти втора употреба пренасочват разходите си от традиционните търговци на дребно, за да купуват повече използвани продукти.
  • Очаква се индустрията за дрехи втора употреба да се разрастне 1,5 пъти повече от тази на “бързата мода” в рамките на следващите 10 години.
  • Една трета от потребителите, заявяват, че ще похарчат повече за продукти от любимите им търговци на дребно, ако тези търговци на дребно предлагат и дрехи втора употреба.

Данните потвърждават това, което някои анализатори от индустрията прогнозираха, че ще се случи заедно с “ефекта на Кондо”“бързата мода” все повече ще загуби блясъка си. Милениалите, които са запалени по социално ангажирани марки и марки с екологичносъобразни практики, изглежда предпочитат рециклирани продукти пред това да оправдават необходимостта от нови дрехи. Може да се каже, че евтиното облекло излиза от мода.